Elégtelen jogdíjak, csalások, átláthatatlanság: stream

2022/10/05  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Átláthatóbb, a dalszerzőket jobban bemutató és nekik magasabb jövedelmet biztosító működésre lenne szükség a zenei streaming piacon – ezek a fő állításai a szerzői jogkezelőket tömörítő GESAC által megrendelt, független európai tanulmánynak, amelyet a Dalszerzőn szemléztek. Mi meg őket szemlézzük.

Fotó: Yuri Mane (Pexels)
Fotó: Yuri Mane (Pexels)

A stream bevételek felosztása körül régóta nagy vita van a zeneiparban, amit a pandémia, az élőzene mint fő bevételi forrás kiesése csak felerősített.

Nem kérdés, hogy a stream mára a legfontosabb zenehallgatási formátum. A nemzetközi felmérések szerint az emberek 78 százaléka szokta használni valamelyik platformot, és átlagosan heti 18,4 órán át hallgatnak rajtuk zenét. Az előfizetők száma 2021-ben már meghaladta a félmilliárdot.

A platformok által kínált szolgáltatások folyamatosan fejlődnek. 2001-ben az első, a ma ismert modellel működő oldal, a Rhapsody 15 EZER dalt kínált az előfizetési díjért cserébe – ma minden szolgáltató 70 MILLIÓS katalógussal büszkélkedik. A Spotify-on nagyjából 8 millió előadó zenéje található meg. Az egymással versengő cégek ráadásul egyre jobb funkciókat, hangminőséget stb. kínálnak.

Az előfizetés ára másfél évtizede nem változik, még az inflációt sem követi: a legtöbb országban 9,99 euró, dollár vagy font. A különféle kedvezményekkel, a családi csomagok terjedésével ráadásul az egy felhasználóra eső bevétel még csökken is.

Elmondhatjuk, hogy ez egy erősen userfriendly opció.

Na de.

Ahogy a GESAC fogalmaz: „elfogadhatatlanul alacsony” az az összeg, ami a szolgáltatók bevételeiből eljut az alkotókhoz.

Jellemzően az előfizetési díjak 30%-át tartják meg a platformok; 55% jut a hangfelvételek jogtulajdonosainak (a kiadóknak és előadóknak, akik a megkötött szerződésnek megfelelően osztoznak az összegen); 15% pedig a szerzői jog tulajdonosainak (ebből a szerzők mellett a zeneműkiadók is részesülnek).

Az összegek felosztási rendszere ráadásul erősen a sztároknak kedvez.

A stream piac jelenlegi működésének középpontjában a slágerek állnak. A tanulmány piramishoz hasonlítja a rendszert: a Spotify-on 57 ezer előadó felelős az összes lejátszás 90%-áért, másfelől viszont a katalógusban található 8 millió előadó 93%-a havonta ezernél kevesebb hallgatóhoz ér el. Ráadásul az algoritmikus ajánlók és a hallgatókat jelentősen befolyásoló nagy playlistek a külső szemek számára átláthatatlanul működnek. Mindez ahhoz vezet, hogy bár elvben 70 millió zeneszám ugyanúgy elérhető, a szolgáltatókat semmi nem kötelezi arra, hogy figyelembe vegyék a kulturális sokszínűséget, vagy segítsék az új előadók, rétegműfajok láthatóságát.

Kit érdekel?

A stream szolgáltatók legfőbb célja a felhasználók számának folyamatos növelése, sok esetben (pl. Apple, Amazon) pedig emellett az is, hogy a felhasználókat a zene segítségével bevonják az ökoszisztémájukba, ahol más termékeiken (pl. okoshangszórók eladásával) realizálnak profitot. Üzleti döntéseik ennek a célnak van alárendelve, ehhez képest az alkotók kompenzációja másodlagos – és gyakran kárt is szenved.

A dalszerző a sor végén áll...

A hangfelvételi oldal (kiadók + előadók) több mint három és félszer akkora arányban részesül a bevételekből, mint a szerzői oldal. A tanulmány javaslata szerint a zene elértéktelenítésének megállítása, a bevételi torta növelése után ezt az aránytalanságot csökkenteni kell, vagyis a többletbevételekből nagyobb arányban kell a szerzői oldalnak részesednie.

Ingyenzene helyett előfizetés

A tanulmány nem egyszerűen az előfizetési díjak emelését javasolja: szerintük különféle árazási modelleket lehetne bevezetni, és az ingyenes zenehallgatást is kínáló platformoknak jobb ösztönzőkkel kellene az előfizetés felé terelnie a felhasználókat. A tanulmány szerint mélyrehatóan és európai szinten kellene megvizsgálni a különféle felosztási metódusok hatását, pl. az ún. felhasználó-központú felosztást, ahol az egyes előfizetők által befizetett díjakat közvetlenül az általa hallgatott zenék jogosultjai között osztanák el. A jelenlegi rendszerben ugyanis a pénzek egy kalapba mennek, amiből teljes meghallgatási számok alapján számolják a jogdíjakat.

A probléma nem újkeletű, csak a platformok változnak...

Szóval, ez egy eléggé összetett probléma rendszernek tűnik, de alapvetően elég jól áttekinthető, hogy hol vannak a gyenge pontjai – kérdés, hogy a szolgáltatókat mindez miért és mikor fogja érdekelni.

A teljes cikk itt olvasható.

 

Miért tűnik el a 30 év feletti emberek életéből az új zenék felfedezése utáni vágy?

 

Meglett az első dal, amely elérte a 3 milliárd streamet a Spotify-on

 

Szakszervezetbe tömörülnek a zenészek a Spotify kizsákmányolása ellen

 

 

 

stream, dalszerzők, ingyenzene, szerzői jogdíj, spotify

 

 

Szólj hozzá!


A világ egyik leghallgatottabb zongoristája a MOMkultban ad koncertet

A világ egyik leghallgatottabb zongoristája a...

A holland Joep Bevingnek közel két és félmillió hallgatója van havonta a Spotifyon, ez talán annak köszönhető, hogy szerzeményeiben a kortárs...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Mégis kinyit Győrben is egy estére Az Őrült Nők Ketrece mulatója

Bár korábban úgy tűnt, hogy az elmúlt évtizedben töretlen sikerrel játszott, de most a közönségtől végleg elbúcsúzó előadás búcsúturnéjából kimarad a győri állomás, mostanra kiderült, hogy a város szívesen fogadja Az Őrült Nők Ketrecét.

Az ország legboldogabb fesztiválján a Guns’N’Roses előzenekara is fellép

A BOLDOGkisfalud Feszt egy családias hangulatú, élhető léptékű kisrendezvény, ahol zene, színház, irodalom és képzőművészet fonódik össze a Tokaj-hegyalja különlegesen szép természeti környezetében. Idén július.03-06-ig fürdőzhetnek – valamint bringázhatnak és kenuzhatnak – ebben az élményben az idelátogatók.

Kinek az éve lesz 2025? Pillanatképek a Carson Coma koncertjéből

A számos siker és sok zenekari veszekedés után ismét összeállt a Carson Coma, hogy együtt ünnepelje közönségével az 50 éves jubileumot.

IDŐPONTVÁLTOZÁS: Ingyenes hétvégével és sok zenével jön a Lupa

Döbbenetes: mintha most lett volna, amikor a megnyitón jártunk... Idén immár 10. alkalommal nyitja meg kapuit a Lupa Beach. Az eredetileg május 30-án induló nyitóhétvégét a szervezők egy héttel későbbre halasztották, de akkor sem kell majd belépőt fizetni.
Új koncertek