Elégtelen jogdíjak, csalások, átláthatatlanság: stream

2022/10/05  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Átláthatóbb, a dalszerzőket jobban bemutató és nekik magasabb jövedelmet biztosító működésre lenne szükség a zenei streaming piacon – ezek a fő állításai a szerzői jogkezelőket tömörítő GESAC által megrendelt, független európai tanulmánynak, amelyet a Dalszerzőn szemléztek. Mi meg őket szemlézzük.

Fotó: Yuri Mane (Pexels)

A stream bevételek felosztása körül régóta nagy vita van a zeneiparban, amit a pandémia, az élőzene mint fő bevételi forrás kiesése csak felerősített.

Nem kérdés, hogy a stream mára a legfontosabb zenehallgatási formátum. A nemzetközi felmérések szerint az emberek 78 százaléka szokta használni valamelyik platformot, és átlagosan heti 18,4 órán át hallgatnak rajtuk zenét. Az előfizetők száma 2021-ben már meghaladta a félmilliárdot.

A platformok által kínált szolgáltatások folyamatosan fejlődnek. 2001-ben az első, a ma ismert modellel működő oldal, a Rhapsody 15 EZER dalt kínált az előfizetési díjért cserébe – ma minden szolgáltató 70 MILLIÓS katalógussal büszkélkedik. A Spotify-on nagyjából 8 millió előadó zenéje található meg. Az egymással versengő cégek ráadásul egyre jobb funkciókat, hangminőséget stb. kínálnak.

Az előfizetés ára másfél évtizede nem változik, még az inflációt sem követi: a legtöbb országban 9,99 euró, dollár vagy font. A különféle kedvezményekkel, a családi csomagok terjedésével ráadásul az egy felhasználóra eső bevétel még csökken is.

Elmondhatjuk, hogy ez egy erősen userfriendly opció.

Na de.

Ahogy a GESAC fogalmaz: „elfogadhatatlanul alacsony” az az összeg, ami a szolgáltatók bevételeiből eljut az alkotókhoz.

Jellemzően az előfizetési díjak 30%-át tartják meg a platformok; 55% jut a hangfelvételek jogtulajdonosainak (a kiadóknak és előadóknak, akik a megkötött szerződésnek megfelelően osztoznak az összegen); 15% pedig a szerzői jog tulajdonosainak (ebből a szerzők mellett a zeneműkiadók is részesülnek).

Az összegek felosztási rendszere ráadásul erősen a sztároknak kedvez.

A stream piac jelenlegi működésének középpontjában a slágerek állnak. A tanulmány piramishoz hasonlítja a rendszert: a Spotify-on 57 ezer előadó felelős az összes lejátszás 90%-áért, másfelől viszont a katalógusban található 8 millió előadó 93%-a havonta ezernél kevesebb hallgatóhoz ér el. Ráadásul az algoritmikus ajánlók és a hallgatókat jelentősen befolyásoló nagy playlistek a külső szemek számára átláthatatlanul működnek. Mindez ahhoz vezet, hogy bár elvben 70 millió zeneszám ugyanúgy elérhető, a szolgáltatókat semmi nem kötelezi arra, hogy figyelembe vegyék a kulturális sokszínűséget, vagy segítsék az új előadók, rétegműfajok láthatóságát.

Kit érdekel?

A stream szolgáltatók legfőbb célja a felhasználók számának folyamatos növelése, sok esetben (pl. Apple, Amazon) pedig emellett az is, hogy a felhasználókat a zene segítségével bevonják az ökoszisztémájukba, ahol más termékeiken (pl. okoshangszórók eladásával) realizálnak profitot. Üzleti döntéseik ennek a célnak van alárendelve, ehhez képest az alkotók kompenzációja másodlagos – és gyakran kárt is szenved.

A dalszerző a sor végén áll...

A hangfelvételi oldal (kiadók + előadók) több mint három és félszer akkora arányban részesül a bevételekből, mint a szerzői oldal. A tanulmány javaslata szerint a zene elértéktelenítésének megállítása, a bevételi torta növelése után ezt az aránytalanságot csökkenteni kell, vagyis a többletbevételekből nagyobb arányban kell a szerzői oldalnak részesednie.

Ingyenzene helyett előfizetés

A tanulmány nem egyszerűen az előfizetési díjak emelését javasolja: szerintük különféle árazási modelleket lehetne bevezetni, és az ingyenes zenehallgatást is kínáló platformoknak jobb ösztönzőkkel kellene az előfizetés felé terelnie a felhasználókat. A tanulmány szerint mélyrehatóan és európai szinten kellene megvizsgálni a különféle felosztási metódusok hatását, pl. az ún. felhasználó-központú felosztást, ahol az egyes előfizetők által befizetett díjakat közvetlenül az általa hallgatott zenék jogosultjai között osztanák el. A jelenlegi rendszerben ugyanis a pénzek egy kalapba mennek, amiből teljes meghallgatási számok alapján számolják a jogdíjakat.

A probléma nem újkeletű, csak a platformok változnak...

Szóval, ez egy eléggé összetett probléma rendszernek tűnik, de alapvetően elég jól áttekinthető, hogy hol vannak a gyenge pontjai – kérdés, hogy a szolgáltatókat mindez miért és mikor fogja érdekelni.

A teljes cikk itt olvasható.

 

Miért tűnik el a 30 év feletti emberek életéből az új zenék felfedezése utáni vágy?

 

Meglett az első dal, amely elérte a 3 milliárd streamet a Spotify-on

 

Szakszervezetbe tömörülnek a zenészek a Spotify kizsákmányolása ellen

 

 

 

stream, dalszerzők, ingyenzene, szerzői jogdíj, spotify

 

 

Szólj hozzá!


A hang már megvolt, most jön a fény is – 13. évadát nyitja a héten a Park

A hang már megvolt, most jön a fény is – 13....

Az április 25-én induló új évadban már igazán nem kellene semmit csinálniuk a parkosoknak, csak jó koncerteket, programokat, azt' kész, hiszen a...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Először koncertezik Magyarországon a Take That

Európai turnéjuk alkalmával a This Life című, novemberben megjelenő vadiúj albumukat a magyar közönségnek is bemutatják. A jelenleg trió felállásban tevékenykedő együttes – Anglia egyik legnépszerűbb fiúcsapata – több mint harmincéves pályafutása során először jön hozzánk, 2024. július 3-án friss lendülettel veszik be...

Új Margaret-korszak indult a Magyar Zene házában

Nemrég debütált a Margaret Island ötödik stúdióalbuma, Minden levegővétellel újra megszületünk címmel. Az aktuális koncerteken már el is hangzott egy-egy új dal, azonban a lemez teljes anyagát először április 19-én játszotta el a zenekar a Magyar Zene Házában.

Kygo-show az MVM Dome-ban

A "legtöbb belépőt értékesítő" címre jogosult dance előadó 2018 óta most először indul turnéra, és körbeviszi látványos élő show-ját világon. A 26 állomásos turné szeptember 7-én indul Commerce Cityben, majd többek között Boston, Toronto, Chicago, Berlin, Amszterdam és Párizs érintésével december 13-án, Dublinban ér...
Új koncertek