Menopauza

Elégtelen jogdíjak, csalások, átláthatatlanság: stream

2022/10/05  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

Átláthatóbb, a dalszerzőket jobban bemutató és nekik magasabb jövedelmet biztosító működésre lenne szükség a zenei streaming piacon – ezek a fő állításai a szerzői jogkezelőket tömörítő GESAC által megrendelt, független európai tanulmánynak, amelyet a Dalszerzőn szemléztek. Mi meg őket szemlézzük.

Fotó: Yuri Mane (Pexels)

A stream bevételek felosztása körül régóta nagy vita van a zeneiparban, amit a pandémia, az élőzene mint fő bevételi forrás kiesése csak felerősített.

Nem kérdés, hogy a stream mára a legfontosabb zenehallgatási formátum. A nemzetközi felmérések szerint az emberek 78 százaléka szokta használni valamelyik platformot, és átlagosan heti 18,4 órán át hallgatnak rajtuk zenét. Az előfizetők száma 2021-ben már meghaladta a félmilliárdot.

A platformok által kínált szolgáltatások folyamatosan fejlődnek. 2001-ben az első, a ma ismert modellel működő oldal, a Rhapsody 15 EZER dalt kínált az előfizetési díjért cserébe – ma minden szolgáltató 70 MILLIÓS katalógussal büszkélkedik. A Spotify-on nagyjából 8 millió előadó zenéje található meg. Az egymással versengő cégek ráadásul egyre jobb funkciókat, hangminőséget stb. kínálnak.

Az előfizetés ára másfél évtizede nem változik, még az inflációt sem követi: a legtöbb országban 9,99 euró, dollár vagy font. A különféle kedvezményekkel, a családi csomagok terjedésével ráadásul az egy felhasználóra eső bevétel még csökken is.

Elmondhatjuk, hogy ez egy erősen userfriendly opció.

Na de.

Ahogy a GESAC fogalmaz: „elfogadhatatlanul alacsony” az az összeg, ami a szolgáltatók bevételeiből eljut az alkotókhoz.

Jellemzően az előfizetési díjak 30%-át tartják meg a platformok; 55% jut a hangfelvételek jogtulajdonosainak (a kiadóknak és előadóknak, akik a megkötött szerződésnek megfelelően osztoznak az összegen); 15% pedig a szerzői jog tulajdonosainak (ebből a szerzők mellett a zeneműkiadók is részesülnek).

Az összegek felosztási rendszere ráadásul erősen a sztároknak kedvez.

A stream piac jelenlegi működésének középpontjában a slágerek állnak. A tanulmány piramishoz hasonlítja a rendszert: a Spotify-on 57 ezer előadó felelős az összes lejátszás 90%-áért, másfelől viszont a katalógusban található 8 millió előadó 93%-a havonta ezernél kevesebb hallgatóhoz ér el. Ráadásul az algoritmikus ajánlók és a hallgatókat jelentősen befolyásoló nagy playlistek a külső szemek számára átláthatatlanul működnek. Mindez ahhoz vezet, hogy bár elvben 70 millió zeneszám ugyanúgy elérhető, a szolgáltatókat semmi nem kötelezi arra, hogy figyelembe vegyék a kulturális sokszínűséget, vagy segítsék az új előadók, rétegműfajok láthatóságát.

Kit érdekel?

A stream szolgáltatók legfőbb célja a felhasználók számának folyamatos növelése, sok esetben (pl. Apple, Amazon) pedig emellett az is, hogy a felhasználókat a zene segítségével bevonják az ökoszisztémájukba, ahol más termékeiken (pl. okoshangszórók eladásával) realizálnak profitot. Üzleti döntéseik ennek a célnak van alárendelve, ehhez képest az alkotók kompenzációja másodlagos – és gyakran kárt is szenved.

A dalszerző a sor végén áll...

A hangfelvételi oldal (kiadók + előadók) több mint három és félszer akkora arányban részesül a bevételekből, mint a szerzői oldal. A tanulmány javaslata szerint a zene elértéktelenítésének megállítása, a bevételi torta növelése után ezt az aránytalanságot csökkenteni kell, vagyis a többletbevételekből nagyobb arányban kell a szerzői oldalnak részesednie.

Ingyenzene helyett előfizetés

A tanulmány nem egyszerűen az előfizetési díjak emelését javasolja: szerintük különféle árazási modelleket lehetne bevezetni, és az ingyenes zenehallgatást is kínáló platformoknak jobb ösztönzőkkel kellene az előfizetés felé terelnie a felhasználókat. A tanulmány szerint mélyrehatóan és európai szinten kellene megvizsgálni a különféle felosztási metódusok hatását, pl. az ún. felhasználó-központú felosztást, ahol az egyes előfizetők által befizetett díjakat közvetlenül az általa hallgatott zenék jogosultjai között osztanák el. A jelenlegi rendszerben ugyanis a pénzek egy kalapba mennek, amiből teljes meghallgatási számok alapján számolják a jogdíjakat.

A probléma nem újkeletű, csak a platformok változnak...

Szóval, ez egy eléggé összetett probléma rendszernek tűnik, de alapvetően elég jól áttekinthető, hogy hol vannak a gyenge pontjai – kérdés, hogy a szolgáltatókat mindez miért és mikor fogja érdekelni.

A teljes cikk itt olvasható.

 

Miért tűnik el a 30 év feletti emberek életéből az új zenék felfedezése utáni vágy?

 

Meglett az első dal, amely elérte a 3 milliárd streamet a Spotify-on

 

Szakszervezetbe tömörülnek a zenészek a Spotify kizsákmányolása ellen

 

 

 

stream, dalszerzők, ingyenzene, szerzői jogdíj, spotify

 

 

Szólj hozzá!


A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenekar szívverése: tisztelgés a basszerosok előtt

A zenei világ figyelme a basszusgitárosokra irányult, miután a Sky Arts bemutatta a háromrészes Greatest Basslines című dokumentumfilmet. A november...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

Hogyan tudnék élni nélküled, avagy ki tud többet a magyar filmzenékről?

A DUE Médiahálózat szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával immáron kilencedik alkalommal indítják el a Nagy Magyar Filmteszt Diákoknak elnevezésű vetélkedőt, amely a 14-20 éves közönséget szeretné szórakoztató módon közelebb vinni a magyar filmekhez, sorozatokhoz és készítőikhez

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...
Új koncertek