Miközben a nap elején arról számoltunk be, hogy a Szegedi Szabadtéri rekordévadot zárt, a sokadik írást olvassuk arról, hogy pl. a Szigeten idén nem volt egyetlen nap sem telt ház. Azt mi is megírtuk, hogy Kádár Tamás, a nagyon nagy fesztivál főszervezője azt nyilatkozta, hogy
"egy másfajta, még korszerűbb, még inkább a vendégélményt előtérbe helyező, de az értékeiket jól képviselő rendezvényt valósítsanak meg a jövőben."
Hogy pontosan mit ért a kiemelt szó alatt, azt nem tudjuk, de ahogy a 24.hu cikkében olvastuk, máshol sem kolbászból van a fesztiválkerítés:
"Nagy-Britanniában csak az idén hatvannál is több fesztivál szűnt meg, a nagy amerikai fesztiválokra sem kapkodták el a jegyeket, ahogy korábban, de a nagy európai társaik sem tudtak igazán erős programmal szolgálni."
Ez így, ebben a formában talán nem igaz, nézzük csak meg az idei Novarock line-upját:
Vagy az Electric Castle fesztiválét:
Amit a kedves olvasó is feltehetően most megjegyez: ezek egy-egy zenei műfajra fókuszáló fesztiválok. A teljes zenei palettát felölelő rendezvények azonban állnak és vagy nem értik, vagy egyelőre nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy a generálszósszal nyakon öntött gigabulik kezdenek kevésbé vonzó célpontokká válni – ahogy az általunk szemlézett cikk írja, az emberek
"a jelek szerint jóval kevésbé szeretnének teljes hétvégéket egy fülsiketítő vidámparkká alakított mezőn álldogálva tölteni."
Mondjuk, egy Glastonbury-re még mindig városi legenda jegyet szerezni, de pont a baráti társaságban számoltuk ki, hogy bármennyire is bakancslistás, ennyi pénzt – beleszámítva a belépőtől a parkoláson keresztül MINDENT – egy fesztiválra elkölteni manapság már lehetetlen és értelmezhetetlen.
De úgy tűnik, a nagyságrendekkel kevesebbe kerülő több napos rendezvények is mérlegelésre késztetik az embereket. Majka szerint pl. nem azért csappant meg az érdeklődés, mert a fesztiválozók unnák a fellépőket, hanem szimplán amiatt, mert a magyarok nem engedhetik meg maguknak ezt a fajta szórakozást. (Egyes szervezők pedig azt mondják, az előadók is sokat kérnek egy-egy fellépésért...) Ezzel párhuzamosan a rendezvények költségei kilőttek, mint ahogy minden IS drágább lett, és akkor az évek óta húzódó áfavitát már nem is részletezzük. Ezt a szakadékot valahogy át kell majd hidalni a jövőben. Jövőre...
Mondjuk, elég nehéz ügy, mert vagy a gázsikból faragnak le, és akkor megy a nyivákolás, hogy nincs headliner, vagy a szolgáltatásokból, ami nehéz ügy, mert az embereket rászoktatták arra (könnyen ment, valljuk be...), hogy minden sarkon áll egy óránként kitakarított vécé, plusz sorban állni sem szeretnek már, ezért jó sok pultot telepítenek, a jó sok pult azonban azt is jelenti, hogy egy darabnak lassan nem éri meg kitelepülni – legalábbis ismeretségi körben ez a sóhaj szakadt ki egy vállakozóból, gazdasági bizonyítékaink egyelőre nincsenek. Szóval, bármihez nyúlnak, abból fikázó kommentháború lesz, ami aztán erősen lehúzza az adott fesztivál renoméját.
Amúgy megjegyeznénk, hogy csak a saját ismeretségi körben is sokan vannak már, akik pl. egy fillért sem költöttek a Szigeten, de jócskán akadnak olyanok is, akik az arénás koncerteken vagy a nagyobb szabadtéri koncerhelyszíneken is elkerülik a pultot, állításuk szerint nem csak azért, mert ultra drága minden, hanem azért is, mert szar a sör az ellentételezés minősége finoman szólva megkérdőjelezhető.
Lobenwein Norbert az Indexen megjelent véleménycikkében arról ír, hogy meglátása szerint a bérletes, kempingezős fesztiválozást a napijegy és az egyestés kalandok váltják fel, miközben a már emlegetett Kádár Tamás azt nyilatkozta, hogy
“Már néhány nappal a tavalyi rendezvény zárása után, az idei fesztivál legkorábbi kedvezményes elővételes eladásaiból lehetett látni, hogy nagyobb az érdeklődés a bérletek iránt. Örömmel tapasztaltuk, hogy az idei Szigetre a magyarok bérletvásárlási igénye is megnőtt, úgy látszik, kedvező, jó áron szívesen vesznek bérletet. Ezért ezt az akciót megismételjük, csütörtöktől indul a super early bird időszak a 2025-ös fesztiválra”
Most légy okos, Domokos...
Tény, hogy nekünk idén azért maradt ki a Fishing, mert nem fért bele a büdzsébe a házbérlés, a sátorhoz meg már öregek vagyunk. Gondoltuk, hogy akkor elhúzunk négykerekű csigaházunkkal a Boldogfesztiválra, ott nem voltunk még, de akkor meg a kocsi robbant le, úgyhogy maradtunk a fenekünkön. Mondhatná a kedves olvasó, hogy hív a vasút, vár a MÁV, de vonatra ülni manapság felér egy orosz rulettel. A Malom Fesztiválra igyekvő társunknak az app 3 nap múlva küldött jegyet a tárgynaphoz képest, kénytelen volt autóba ülni, ami mindösszesen +5 óra várakozással járt a határátlépéseknél. A másik kettős a bringa+vonat kombóra szavazott, s ugyan visszafele ott voltak időben a szegedi pályaudvaron, a biciklik miatt azonban csak a 3. vonatra fértek fel, és akkor még nem kérdeztük meg a szombati síntörésben érintett Strand fesztiválra igyekvőket, tervezik-e, hogy jövőre levonatoznak a balatoni fesztiválra... (Ha valaki most meg a repüléssel jönne, ajánljuk neki ezt a cikket...)
Befigyel amúgy még az a tény is, hogy a nagy nevek inkább vállalnak szólókoncertet, mint fesztiválfellépést, mert az előző jobban fizet – itt jegyeznénk meg, hogy ki mindenki jön még hozzánk az év másik felében és 2025 elején (Nick Cave, Bryan Adams, Faithless, Myles Kennedy, SUM 41, Pantera, Cyndi Lauper stb.), és az első fele már lement (Coldplay, Slash, Rod Stewart stb.). Igaz, ezek egy része búcsúkoncert, valószínűsíthetően soha többé nem látjuk őket Magyarországon, ami azt is jelenti, hogy nem igazán friss, mai sztárokról van szó...
Tény az is, hogy az idősebb nemzedék lassan kikopik a fesztiválozásból, a mostani fiatalok pedig mást értenek szórakozás alatt, mint elődeik. Ezt a MÁST kell értelmezni a fesztiválszervezőknek, nekünk, veteránoknak pedig maradnak a szerethető kisfesztiválok, amíg nem fedezik fel a bennük rejlő lehetőségeket az üzletemberek, és nem lépnek ezek is a vidámparkosodás útjára.
Hogy mit/kit rombolt és mit/kit nem a 2024-es év a fesztiválérában, azt majd jövőre tudjuk igazán megmondani, amikor kiderül, melyik fesztivál ment és melyik maradt, azt a pletykát nehezen tudjuk elhinni, hogy a VOLT után a Sziget is az emlékkönyvek lapjaira költözik, annál is inkább, mert már megvan a jövő évi dátuma (2025. aug. 6-11.). Az viszont biztos, hogy ma Magyarországon elég sok kedvezőtlen tényező nyomasztja a fesztiválszervezőket – és velük együtt a fesztiválozókat is.
Beborult az ég a magyar kulturális fesztiválok felett
fesztivál, üzlet, változás, fesztivállufi
Szólj hozzá!