Menopauza

Rap vagy gyűlöletbeszéd? A Glastonbury-botrány tanulságai

2025/07/04  ·   Vélemény   ·  koncert.hu

A 2025-ös Glastonbury fesztivál zenei csúcspontjai mellett komoly vitákat is kavart két fellépő, a Bob Vylan és a Kneecap színpadi megnyilvánulása. A történet középpontjában a zene, a véleménynyilvánítás határai, valamint a BBC és a Glastonbury szervezőinek felelőssége áll – mindez ráirányítja a figyelmet arra, meddig terjedhet a művészi szókimondás egy koncerten.

Fotó: Bob Vylan  (FB)

A Bob Vylan néven ismert londoni duót Bobby Vylan (polgári nevén Pascal Robinson-Foster) énekes-rapper és Bobbie Vylan dobos alkotja. Zenéjük a punk, grime és hiphop határán mozog, szövegeik társadalmi igazságtalanságokat, rasszizmust, gazdasági egyenlőtlenségeket kritizálnak – szókimondó, kemény hangvétellel. Magyarországon (is) egyelőre kevéssé ismertek, hazánkban még nem jártak.

A Bob Vylan, a radikális londoni rap-punk duó egészen idáig tulajdonképpen ismeretlen volt a mainstream közönség számára, aztán jött a Glastonbury-fellépés, amely alatt a frontember a „Death to the IDF” (Halált az izraeli hadseregre) rigmust skandáltatta a közönséggel, utalva a gázai konfliktusra. A BBC élőben közvetítette a koncertet, majd a felvételt iPlayerre is feltöltötte – ez váltotta ki a rekordméretű, 49 500 nézői-hallgatói panaszt, ami rekord a BBC-nél, ha az elmúlt négy év panaszmennyiségét nézzük.

A BBC évtizedekig a független, pártatlan hírszolgáltatás etalonja volt, ezért különösen nagy visszhangot váltott ki, hogy a közszolgálati csatorna élőben közvetítette a botrányt kavaró szövegeket, majd utólag sem távolította el őket a platformjáról. A rekordméretű nézői panasz miatt a BBC bejelentette: átgondolja a jövőbeni „magas kockázatú” élő koncertek közvetítését.

Más is borzolta az idegeket a fesztiválon: a Kneecap nevű északír raptrió fellépésén ír és palesztin zászlók jelentek meg, a zenekar pedig szintén a gázai civilek mellett állt ki. Bár az ő koncertjüket a BBC csak szerkesztett formában tette elérhetővé, a politikai üzenetek miatt hatalmas vita bontakozott ki a közösségi médiában és a brit sajtóban egyaránt. Erről itt írtunk.

Emily Eavis, a Glastonbury társszervezője nyilatkozatában hangsúlyozta:

„Mindenkit szívesen látunk, de az antiszemitizmusnak, a gyűlöletbeszédnek és az erőszakra uszításnak nincs helye a fesztiválon” – és kijelentette, hogy az a bizonyos skandálás „túllépte a határt”. Michael Eavis, a fesztivál alapítója hozzátette: a Glastonbury mindig is a kritikus, szókimondó művészet terepe volt, de az erőszakra buzdítás minden formája elfogadhatatlan.

No de meddig terjed a rap szabadsága?

A rap mint műfaj mindig is a kendőzetlen megfogalmazások és a társadalmi igazságtalanságok kritikájának terepe volt. A nemzetközi szakma szerint azonban a szólásszabadság határa ott húzódik, ahol a szövegek gyűlöletkeltésbe vagy erőszakra buzdításba csapnak át – ez nemcsak morális, hanem jogi kérdés is egyre több országban.

A rap történetének egyik legismertebb vitája az N.W.A 1988-as „F*** tha Police” című dala körül bontakozott ki, amikor az FBI hivatalos levélben tiltakozott a rendőrellenes szövegek miatt. (Pedig akkor még egyáltalán nem volt olyan pocsék, hiszterizált állapotban a közvélemény, mint most.) Ez a példa is mutatja: a műfaj jellemzője a nyílt hangvétel, a radikális hangnem, a provokatív kijelentések – de a társadalmi hatásai nem elhanyagolhatók. 

A Kneecap és Bob Vylan körüli botrány rávilágít: a zene ma is erős politikai és társadalmi üzenetek hordozója lehet. De a hatalmas fesztiválok, a közvetítésekért felelős médiumok és maguk az előadók is felelősséget viselnek azért, hogy a művészi véleménynyilvánítás ne váljon gyűlöletkeltés vagy uszítás eszközévé. Ez nem cenzúra kérdése, hanem annak felismerése, hogy a zene formálja – és néha felkavarja – a közbeszédet.

Ami pedig az előadókat illeti, a Bob Vylan számára az ikonikus fesztiválon való fellépés nem csak a nemzetközi hírnevet hozta meg, amit nyertek a réven, elveszítették a vámon: 

a manchesteri Radar Festival törölte a duó fellépését, s egy francia fesztivál, a Kave Fest is eltávolította őket a műsorából. A párost a továbbiakban nem képviseli a United Talent Agency, az USA pedig visszavonta a vízumukat, így őszi amerikai turnéjuk is veszélybe került. Ráadásul a brit rendőrség vizsgálatot indított ellenük, nem csak az IDF skandálás miatt, de egy korábbi londoni fellépésükön elhangzott kijelentések miatt is.

Azért voltak ám a fesztiválnak szép pillanatai is...:

 

Lewis Capaldi visszatérése a Glastonburyn – egy érzelmekkel teli újrakezdés

 

Sziget 2025, Kneecap, Glastonbury, Bob Vylan, gyűlöletbeszéd, rap

 

 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek