A bíróság a Kraftwerknek adott igazat egy húsz éve tartó jogvitában

2019. július 30.  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

A zenekar és Moses Pelham zenei producer közötti jogvita vége hatással lesz az egész zeneiparra, mert a precedens értékű döntés során szigorította a zenerészletek másolásának, az úgynevezett samplingnek a szabályait az Európai Bíróság – írja a 24.hu.

Fotó: Pexels.com

A Kraftwerk és Pelham közötti vita a Kraftwerk Metall auf Metall című, 1977-es slágerének egyik üteme miatt kezdődött el. Pelham 1997-ben egy két másodperces részt engedély nélkül használt fel Nur mir című, Sabrina Setlur rapperrel közös dalában, a két másodpercnyi rész ismétlése adta a dal alapját. Emiatt Ralf Hütter, a Kraftwerk egyik alapítója szerzői jogsértés miatt beperelte Pelhamot. Arról nem szól a hír, hogy a producernek kártérítést kell-e fizetnie vagy más módon köteles kárpótolni a zenekart.

Mindkét szám meghallgatható a forrásoldalon.

A DJ-k és producerek rendszeresen alkalmazzák ezt az úgnevezett sampling technikát, ez az ügy pedig precedens jellegűnek tekinthető a művészi szabadság kérdését illetően.

"A sampling (kb. „mintavétel”) – leegyszerűsítve – olyan stúdiótechnikát takar, amelyben egy hangfelvétel egy részét lemásolják, majd annak módosításával és más elemekkel törté-nő kombinálásával új zenét hoznak létre. Más szavakkal: a samplingelő egy zenei részletet több-kevesebb módosítással egy új hangfelvételébe illeszt be. Volt magyar vonatkozású eset is: 2010-ben Christina Aguilera megjelentette Woohoo című dalát, amelyben felismerhetően samplingelte Kovács Kati ének-hangját az Add már, Uram, az esőt! című dalból. (Forrás: A SAMPLING MEGÍTÉLÉSE A MAGYAR SZERZŐI JOGBAN).

"Aguilera egy mintát, egy apró dallamtöredéket használt fel dalához az én szerzeményemből, ez ismétlődik magas hangon. Azt nem tudom, miként került hozzájuk az Add már, Uram, az esőt!, de az irántunk érzett elismerésként tekintek arra, hogy az énekesnő forrásként megjelölte azt. Annál is inkább, mert aki csak úgy meghallgatja Aguilera számát, biztosan nem ismer rá benne a miénkre" – fogalmazott Koncz Tibor zeneszerző, Kovács Kati volt férje az Indexnek adott interjúban. Megjegyezte, honorárium nem is jár neki utána, hiszen ilyen jellegű mintavétel esetén nincs jogdíj."

Úgy tűnik, ennek most vége – a Kraftwerk immáron modellértékű harcának köszönhetően.

 

Kraftwerk, jogvita, per, sampling, Európai Bíróság, Kovács Kati, Christina Aguilera, szerzői jog

 

 

Szólj hozzá!


Nótár Mary a Muki fiával tért vissza három év kényszerszünet után

Nótár Mary a Muki fiával tért vissza három év...

A "Muki fia" egy roma dal, amelyet igazándiból a Parno Graszt tett széles körben ismertté – baráti körökben Békedalként forog közszájon...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

A világhírű gospel-dal története, amelyet eddig már 67 millióan láttak – magyar csattanóval!

Azért valljuk be, még akkor is nagy szám ez, amikor hetente robbannak be olyan dalok, klipek, szövegvideók, amelyeknek pillanatok alatt szalad fel milliókig a számlálójuk. A cikkünk tárgya azonban mindenhonnan nézve egy igazi gospel-dal, nem egy divatos pop-, rock- vagy bármilyen sláger.

Living-Loving – volt egyszer egy Sziámi életHŰ-koncert

Valamikor a nyáron került a kezembe egy szórólap, amelyen ezt az előadást hirdették, és felkeltette a kíváncsiságomat, hogy mit lehet a rajta szereplő vendégfellépők névsorából kihozni, úgyhogy már akkor elhatároztam, hogy igyekszem majd megnézni. Sikerült.

A magyar rockzene eddig kiadatlan kincsei jelennek meg bakeliten

A november 22-én megjelenő vinyl lemezek egyikén Mészáros Márta 1970-es filmje, a Szép lányok, ne sírjatok zenéje, a másik kettőn a V'Moto-Rock-előd V'73, illetve az etnorockot játszó Barbaro koncertfelvétele hallható.
Koncert.hu már a mobilodon is!
Koncert.hu Android alkalmazás Koncert.hu iPhone alkalmazás
Új koncertek