A bíróság a Kraftwerknek adott igazat egy húsz éve tartó jogvitában

2019/07/30  ·   Zenei hír   ·  koncert.hu

A zenekar és Moses Pelham zenei producer közötti jogvita vége hatással lesz az egész zeneiparra, mert a precedens értékű döntés során szigorította a zenerészletek másolásának, az úgynevezett samplingnek a szabályait az Európai Bíróság – írja a 24.hu.

Fotó: Pexels.com
Fotó: Pexels.com

A Kraftwerk és Pelham közötti vita a Kraftwerk Metall auf Metall című, 1977-es slágerének egyik üteme miatt kezdődött el. Pelham 1997-ben egy két másodperces részt engedély nélkül használt fel Nur mir című, Sabrina Setlur rapperrel közös dalában, a két másodpercnyi rész ismétlése adta a dal alapját. Emiatt Ralf Hütter, a Kraftwerk egyik alapítója szerzői jogsértés miatt beperelte Pelhamot. Arról nem szól a hír, hogy a producernek kártérítést kell-e fizetnie vagy más módon köteles kárpótolni a zenekart.

Mindkét szám meghallgatható a forrásoldalon.

A DJ-k és producerek rendszeresen alkalmazzák ezt az úgnevezett sampling technikát, ez az ügy pedig precedens jellegűnek tekinthető a művészi szabadság kérdését illetően.

"A sampling (kb. „mintavétel”) – leegyszerűsítve – olyan stúdiótechnikát takar, amelyben egy hangfelvétel egy részét lemásolják, majd annak módosításával és más elemekkel törté-nő kombinálásával új zenét hoznak létre. Más szavakkal: a samplingelő egy zenei részletet több-kevesebb módosítással egy új hangfelvételébe illeszt be. Volt magyar vonatkozású eset is: 2010-ben Christina Aguilera megjelentette Woohoo című dalát, amelyben felismerhetően samplingelte Kovács Kati ének-hangját az Add már, Uram, az esőt! című dalból. (Forrás: A SAMPLING MEGÍTÉLÉSE A MAGYAR SZERZŐI JOGBAN).

"Aguilera egy mintát, egy apró dallamtöredéket használt fel dalához az én szerzeményemből, ez ismétlődik magas hangon. Azt nem tudom, miként került hozzájuk az Add már, Uram, az esőt!, de az irántunk érzett elismerésként tekintek arra, hogy az énekesnő forrásként megjelölte azt. Annál is inkább, mert aki csak úgy meghallgatja Aguilera számát, biztosan nem ismer rá benne a miénkre" – fogalmazott Koncz Tibor zeneszerző, Kovács Kati volt férje az Indexnek adott interjúban. Megjegyezte, honorárium nem is jár neki utána, hiszen ilyen jellegű mintavétel esetén nincs jogdíj."

Úgy tűnik, ennek most vége – a Kraftwerk immáron modellértékű harcának köszönhetően.

 

Kraftwerk, jogvita, per, sampling, Európai Bíróság, Kovács Kati, Christina Aguilera, szerzői jog

 

 

Szólj hozzá!


Dolce Vita Blahalouisianában – és a Budapest Parkban

Dolce Vita Blahalouisianában – és a Budapest Parkban

Július 17-én tartotta nagykoncertjét a Blahalouisiana a Budapest Parkban. Igazi nyári hangulatot, olasz életérzést, sőt magát a Dolce Vitát...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Az elektronikus zene Metallica-ja 16 év kihagyás után érkezik Budapestre

Kevés zenekar tudta olyan intenzitással átformálni az elektronikus zene élő előadásának élményét, mint az ausztrál gyökerű Pendulum. A formáció hosszú kihagyás után visszatér Budapestre: 2025. október 17. nem csak a rajongóknak, de az élő elektronikus zene szerelmeseinek is kötelező dátum.

10 dolog, amit a Metallica-koncerttel kapcsolatban tudunk

Na, csak kibökték végre :) Mondjuk, pont ez a zenekar, amelyiknek semmiféle külön hergelésire nincs szüksége, akkora a rajongótábora világszerte, így Magyarországon is, hogy a suttogó propaganda elindítása max. kis izgalmat vitt az életünkbe, a jegyek így is, úgy is el fognak fogyni.

Glastonbury tisztázva: nincs jogi következménye a Kneecap fellépésének

Néhány héttel azután, hogy hatalmas visszhangot váltott ki a Kneecap fellépése a Glastonbury Fesztiválon, a brit rendőrség lezárta a trióval szembeni vizsgálatot. A hatóság hivatalosan is megerősítette: nem történt jogsértés, így az ír hiphop formációnak nincs mitől tartania.

Az ember, aki nem akart istennek látszani – Nirvana MTV Unplugged by Pollyna

Ma este nemcsak egy koncertre ülhet be az, aki a Nirvana MTV Unplugged by Pollyna eseményt választja, hanem egy időutazásra, amely visszavisz 1993 őszébe – a zeneipar egyik legőszintébb és legmegrendítőbb pillanatához.
Új koncertek