Menopauza

Mi a baj a nosztalgiával?

2018/01/14  ·     ·  mmi

Ma két írást válogattunk be a hírfolyamunkba: az egyik egy összeállítás Soltész Rezső napokban megjelent interjúiból, a másik egy blogger véleménye – nem igazán van egyezés a kettő között, bár a téma hasonló: a nosztalgia. Az írás végén csatoljuk mindkettőt.

Mi a baj a nosztalgiával?

A nosztalgia nem szitokszó. Bár sokszor próbálják negatív köntösbe bugyolálni. Része az életünknek az emlékezés, a zenei pláne, mert nem az idő szűrőjén át – itt-ott módosítgatva – nézzük a dolgokat, hanem rendszerbe foglalva: a szöveg-ének-zene hármasa viszonylag stabilabb keretet nyújt, mint a memória.

Nemrég egy kis zalai faluban voltam disznóölésen. Nem vagyok elvetemült állatgyilkoló, de immáron hagyomány, hogy január környékén lehúzok oda segíteni. Amíg ment a meló, egy internetes nosztalgia csatorna szólt, és a többiek azon röhögtek, hogy az első két taktus után fújom a számokat. Szinte megszégyenültem, amikor jött egy olyan, amelynek nemhogy az első két taktusa után nem voltam képben, de szerintem soha nem hallottam a nótát. Ritka.

Az én generációm a bakeltilemezeken és a rádión nőtt fel. 3/4 2 vízállásjelentés, kettő óra: kívánságműsor. A Poptarisznya meg a többi csak később jött. Vagy ott volt a Lemezposta. Egy faluban kamaszodni kissé korlátos dolog, ezért soha nem fogom elfelejteni azt a pillanatot, amikor Feri beállított a postán rendelt Kati és a Kerek Perec-lemezzel. Feri már nem él, fiatalon ment el, a lemez dalait viszont azóta is kívülről tudom.

Szóval, Dezső már darabjaira esett szét, tökig zsírban úszva hadakoztam a késsel, és közben meg kellett állapítanom: ezeket a számokat nagyon összerakták anno.  Egyszerűen hallani, hogy mennyi munka van benne.

Számtalan pódiumbeszélgetésen, interjún vettem részt, ahol a nagy öregek letörten állapították meg, hogy ez a zene már nem az a zene: nincsenek koncepció alapján összerakott albumok, hosszas próbák, alkotófolyamat... Van YouTube, egy-egy szám, elektronika, számítógép. DE: egyikük sem akarta megállítani a világot, hiszen anno lázadó fiatalokként a saját bőrükön tapasztalták meg, milyen az, ha a "okosok" a körmük szakadtáig ragaszkodnak a saját elképzeléseikhez.

Szerintem az a minimium, hogy ezt az igyekezetet megfordítjuk, és ahogy ők nem állnak a fejlődés útjába, az utánuk jövők sem próbálják lebontani az életművüket. A héten közöltünk egy anyagot, amely az idei Grammy-életműdíjasokról szólt, magam is elcsodálkoztam, hogy többek között Tina Turner még nem kapta meg... pedig, ha valaki, ő aztán elég sokat lerakott arra az asztalra. Még szerencse, hogy nem díjakban mérik ezt az egészet.

Talán sokkal távolabbról kellene nézni ezt a kérdést – plusz nézőpontot váltatni. Szó szerint: ne pusztán nézőként tekintsünk rá. A legtöbbünknek szerencsére van munkája, és amíg nem jön az életközép-para, nem gondolkodunk el azon, hogy vajon meddig bírjuk. A személyiségünk része a meló, főleg, ha szeretjük. Ha más is szereti, amit csinálunk, pláne.

A zenecsinálás is munka. Ráadásul nincs nyugdíjkorhatár. Mindenki maga dönti el, meddig akar/bír a rivaldafényben maradni. Mick Jaggerről – mindenki őt rángatja elő, mert korát meghazudtoló energiával nyomja le a Stones koncertjeit – az a hír járta, hogy időnként lecserélik a vérét. Lövésem sincs, hogy ilyen eljárás létezik-e, és ha igen, valóban igénybe veszi-e, de ez a pletyka is jelzi, hogy az embereket foglalkoztatja a kérdés: hogy bírja?

Attól viszont, hogy ő négyezer kalóriát mozog le egy koncert alatt, nem kell feltétlenül mindenkinek így élnie meg a saját ezüstkorú művészetét. Tőlem egy széken ülve is eltolhatja a kedvenc számomat, nem az a lényeg. A napokban olvastam, hogy Eric Clapton egyre rosszabbul hall és a keze sem az igazi. S itt nem arra gondolok, hogy lassú...  Azt mondja, ő koncertezik tovább, amíg bírja, a nézők meg majd eldöntik, kíváncsiak-e rá.

És itt érkeztünk el egy fontos ponthoz. Mert nem az az igazi kérdés, "Hogy bírja?", az valahol a zenész magánügye, hanem az, hogy hogy bírják... Mármint a közönség. És úgy tűnik, a közönség igenis bírja a régi zenéket. Egy olyan időszakban, amikor minden változik, sok a zűr és keresi a helyét az ember mindenütt, az egyik legbiztonságosabb relax-módszer, ha a múltat szedjük elő, azt ugyanis már nem tudják tőlünk elvenni. Ráadásul a zenéhez több életre való emlékünk tapad, s ezek java része örömteli pillanat.

Voltam már olyan koncerten, ahol a nagy öreg/ek produkciója felvetett bizonyos kérdéseket...  És voltam már olyan koncerten is, amikor a nagy fiatalok jártak ugyanígy. Ez nem érv. Az sem igazán, hogy a múltból élnek, nem írnak új számokat. Ez már nem az a rész. Nem kell bizonyítaniuk: eleget tettek már. Végigénekeltek/zenéltek 40-50 évet... Pont elegendő munícióval rendelkeznek ahhoz, hogy bármikor, bárhol kiálljanak a színpadra.

Amit a közönségük el is vár tőlük. Mert ez a közönség ehhez tud kapcsolódni szívvel-lélekkel. Akár nosztalgiából... mert a nosztalgia jó. A magyar könnyűzenei nosztalgia a legjobb. Óriási arcok, remek zenék, ráadásul mindezt úgy építgetve fel a nehéznél nehezebb évtizedek alatt, hogy abba a mostaniak beleroppannának. A meló nagy részét az akadályok átugrása jelentette, az erőn felüli megfelelés a rendszernek és az ostoba, de kőbe vésett szabályainak, plusz technikai lemaradás, vasfüggöny meg a többi. De nem, nem adták fel.

Most miért tennék? Most, amikor már nem kell megküzdeni egyenként a hangokért és a fellépésekért... Jár neki. Jár nekünk.

A magyar zene részei ők is. A magyar zenében nem húzhatók rá mindenkire ugyanazok a követelmények, elvárások. A magyar zene a színességében teljes: legyen az műfaji vagy életkor-béli.

Ez szerintünk jó.

Meg az is, hogy ha úgy döntenek, nem állnak ki többé a színpadra, akkor is jelen vannak. Amíg még él olyan ember, aki dúdol, aki az első két taktus után felismeri a '60-as-'70-es évek slágereinek többségét.

Kell ennél több?

 

Addig éneklünk, amíg csak élünk!

 

Elegem van a nosztalgiakoncertekből

nosztalgia, sztárok, életmű

 

 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek