Menopauza

FOO záró – A Fishing-stratégiája

2022/07/04  ·   Fesztivál   ·  mmi

Egy kalap alá vesszük a két utolsó napot, kiosztunk pár különdíjat és megpróbáljuk megfejteni a Fishing titkát.

Fishing záró

Vannak helyek, ahol a 3. napon feltámadnak – egy fesztiválon ilyen tájban inkább megroggyanni szokás. Gondolj bele: egy húzós buli után akár két napot is alszanak egyesek, itt meg ebből több is volt szoros egymásutánban... A 3. nap már az elvesztegetett lehetőségeké, már ami a műsorfüzetet és a megvalósult koncertlátogatásokat illeti. Ez azért is van, mert bekerült a történetbe egy felfújható medence, amelyben két kiskorú simán elfér, 7 felnőtt nehézkesen, de megoldható, mindenesetre nehéz kiszállni belőle időben... Ahogy néztem, mások is fáradnak, egyre több az itt-ott ücsörgő, koncertet ülve hallgató fesztiválozó. De ez volt a nap, amikor különös dolog történt velem (nem a feltámadási): még álltam a kereszteződésben, a tetőn, a lábam pedig már a kimondhatatlan nevű sátor felé haladt colorStar koncertre – úgy tűnik, sikerült pár másodpercet aludnom.

A Carson Coma végét kapjuk el – így, a harmadik napon már sűrűn elhangzik a belsős poén, hogy elég az utolsó három számra odaérni, az a legjobb rész, persze ez nettó hazugság és pusztán a tomboló lelkifurdalás csillapítására alkalmas szlogen. Onnan át PUF-ra – a kisebbik nagyszínpad eggyel közvetlenebb kommunikációra ad lehetőséget, és Lecsó él is ezzel a lehetőséggel, remek a hangulat, a vokálba pedig beszáll az előző napi Krúbi énekesnője is.

Ez a nap a Segglyuk (hivatalos nevén Amondó) színpadé, mármint itt vagyunk egyhuzamban a legtöbbet eddig: Lil' Frakk, Mirror Glimpse (Krúbi és BEATó duója), DÉ:Nash – olyan, mintha egyetlen nagy bulit látnál, mert gyors a váltás és mindenki mindenki koncertjén vendégeskedik. Jó csapat, ők szeretik egymást, a közönség meg mindet együtt és külön is, nem tudom hány ember fér el a színpad körül, de mind tudta az összes szöveget, de csak a lányok sikítottak, amikor Krúbi megjelent a színpadon, és ebből volt pár alkalom. Van egy olyan érzésünk, hogy miként tavalyról idénre ő átkerült a legnagyobb nagyszínpadra, Dé:Nash is ugrik jövőre egy kategóriát, mert annyian voltak, hogy szerte folyt a  tömeg, és ezt a teret már lehetetlenség behangosítani, a szöveget alig lehetett érteni (pedig az a lényeg, mert egyébként az ütemes Hajrá Fidesz! skandálást sokan félreérthetik), noha a keverős minden reklamálónak azt mutogatta, hogy koppanásig feltolta a mikrofon potiját.

Előtte (vagy közben? ki emlékszik...) egy Safranek-kitérő: Esti Kornél – a fesztiválon először – de nem utoljára – történik meg, hogy csurog a könnyem, olyan gyönyörű a kórus, ha majd publikálja a fesztivál a koncertvideókat, mindenképpen nézzétek meg, mert döbbenetesen szép volt, pedig én speciel nem is ismertem eddig a zenekar számait és koncertjükön sem voltam. Ez mostantól máshogyan lesz.

Végre feljutunk a Fonó színpadára is, a Borfaluban ez egy lépcsősorral a kedvenc pultunk felett van, de eddig még nem sikerült ezt a szintet megugranunk: pont odaérünk a roppant szimpatikus fiatal srácokból álló Terne Cherhaja utolsó számára, így az egybegyűltekkel és a zenekarral közösen eldaloljuk az Ederlezit. Az Amondón (én még egyszer nem írom le, hogy segglyuk), a Mulató Aztékok készülődtek a koncertre, ők – mások mellett – lengették be rövid időn belül harmadszor, hogy lehet, vihar jön, úgyhogy – a tavalyi kabrióbuszos utazás a szakadó esőben mély nyomot hagyott – hazafelé vesszük az irányt, de még beesünk az Analóg Balatonra, és elcsodálkozunk, hogy az mennyire jó. Szívünk szerint maradnánk, ki nem szarja le a zuhét, de néhány dolog az apartmanban nem jó helyen maradt egy zivatar esetén, például a kocsi, így aztán mégis hazamegyünk – és NEM, nem volt sem vihar, sem eső, ami a Fishing életében szerintem csak ritka kivételes években történt meg, illetve nem történt meg eddig. Amúgy az egyik toitoi-nál (aminek már nem ez neve, de mindegy) pont megszólított valaki, hogy helló, emlékszel? tavaly a szakadó esőben dumáltunk, be kellett vallanom, hogy a beszélgetésről nincsenek emlékeim, ellenben az esőről de, s nem kevés.

Az utolsó nap teljesítménye még a péntekinél is gyászosabb, MINDENRŐL is lekésünk. Valahogy megint ellebegett a nap... Napközben akár lehetett volna pihenni is, ha a szomszéd szobában nem játszanának celebeset a többiek, ez abból áll, hogy valaki felolvas a bulvárból egy nevet, és meg kell tippelni, az illető mivel foglalkozik... Egy darabig próbálsz elaludni, de aztán nekiállsz kiabálni az ágyadból, s ezzel már be is szálltál a játékba. Meg aztán tekerni is kell egyet a tóra, mert eléggé nagy siralom lenne a bringákat úgy hazavinni, hogy ki sem szedted a kocsiból, ezért teszünk egy kört, és tágítjuk a horizontunkat: a tóban hétnél sokkal több ember elfér, és bibibi, nem csak a Soundon van kagyló meg páva, hanem itt is, és ez a kagyló ráadásul még él. A páva nem.

A soron következő koncert, amelyet lekéstünk:

Az ábelezésről tavaly már írtunk, és azt gondoltuk, idén kikopik, de nem. Volt egy halvány próbálkozás, hogy majd az ISPÁÁÁÁÁN! átveszi a helyét, de Ábel nem csak a rengetegben, hanem a Fishingen is kitartott. Apropó, Rengeteg...Na, ez volt a másik megrázó élményem. Kollár-Klemencz László dalai és Mákó Kató hangja  az erdő mélyéből úgy hatoltak be a lelkem legmélyébe, hogy nagyjából a koncert harmadánál elkezdtem bőgni. Tudhattam volna, hogy valami készül, mert az AKG-s diákoknak tűnő fiatalok ősszekapaszkodtak előttem és mintha mindenki várt volna valamit, valami nagyot, hát meg is jött az Iszom a bort, és először zavarban voltam, maszatoltam az arcomon, aztán eszembe jutott, hogy és akkor? – fesztiválon vagyunk, ahol sokkal többet szabad, mint a normál életben, úgyhogy onnantól fogva hagytam, hadd folyjon a könnyem...és ez így maradt a koncert végéig. A kivetítőre pillantva, nem voltam egyedül a dologgal.

Gyors műfaji- és hangulatváltással lehúztunk a sátorba Lazarus koncertre, eskü', kipróbáltam, hogy hány másodpercig vagyok képes NEM headbangelni, de a közönség tökéletesen összehangolt fejmozgása egyszerűen hipnotikus erővel bírt, így azt hiszem, 30 mp volt a legtöbb, viszont ezáltal minden melankóliát sikerült kirázni az agyamból. Szükség is volt rá, mert fölmásztunk a borfalus színpadra, az egyik legkisebb pódiumra, ahol a mindenféle nagyszínpadokat megjárt P.A.S.O adott egy maradék bánatot és mindent elsöprő koncertet. Azon tűnődtem, egy keményen bepipázott júzernek mekkora flash lehetett volna a ska-ra táncoló R2D2 és a Halálcsillag zenei motívumát üvöltő közönség, de pár fröccs után is elég pszichedelikus élmény volt, és szerintem teljesen jól passzolt a koncert zárószámához (Helló, Gagarin). Ekkor már mindenki táncolt a környéken, ahogy a negyedik napi lába bírja, és még jutott erő a záró koncertre is, én nem is tudom honnan, mert én speciel a vésztartalékot is feléltem, de azért cumbiáztunk egyet a Los Orangutanes-szel, bár egyesek ezt úgy tudták csak abszolválni, hogy fél kézzel fogták a korlátot.

De már nem ment a végéig... Már túl voltunk egy Bohemian Betyars pogórekord-kísérleten – 3 hét alatt harmadszor láttuk őket, valójában megunhatatlan, és túl voltunk 4 nap fesztiválozáson. Elindultunk orfűi haza. A buszmegállóban ott vesztegelt a Kisvonat. Legalább nem kell várni – gondoltuk,  bár egy idő után gyanússá vált, hogy vizes palackokkal tüsténkednek a motorház körül, de aztán csak nekivágtunk, noha a Vonatbá' jelezte, hogy nem biztos, hogy célba érünk, de még mindig nagyobb volt a remény, mint a gyaloglási szándék, és miután sűrű imádkozások közepette a jármű  fel- és levonszolta magát mindenféle dombokon, szerencsésen hazaértünk.

Itt szeretném a Koncert.hu nevében kiosztani a legjobb OFF-Fishing helyszínnek járó díjat, ez pedig a Kisvonat és a Kabrióbusz. Most már így, nagy betűvel. Lakótársaink szerint ez a két jármű csak városi legenda, de nekünk sikerült MINDEN este hazajutnunk valamelyikkel, sőt: ami ennél sokkal nagyobb jelentőséggel bír: két nap is megtörtént, hogy felfértünk rá a központban – kifele! Már ekkor is általában jó a hangulat, de csak visszafogottan, mindenki köszön mindenkinek, elrepül pár poén, de semmi extra. Visszafele – na, az már egy másik műfaj. Éjszaka már mindenki mindenkinek a haverja, és olyan az egész, mint egy üzemi járat, amin nap mint nap együtt utazol a többiekkel. Az egyik este a Kisvonat első kocsija fiatal lányokkal volt tele, a hátsó meg velünk, "öregekkel". A lányok énekeltek, az Egy, két, hát a Belgától meg egy Krúbit, válaszul az öregek is elnyomtak egy strófát valami rockos nótából. Aztán a lányok leszálltak, és egyikük még búcsúzóul ismét belecsapott a Belga-számba, de belezavarodott a szövegbe, mire valamelyik odaszólt neki, hogy "tanulj meg olvasni", mire egy borízű hang hozzátette: "inkább számolni". Így, leírva elég tahón hangzik,  de akkor csak vicces volt, és akkor nagyon viccesnek tűnt az is, hogy éjjel kettőkor üdvrivalgással köszöntöttük a szembe jövő két traktort. És ebből minden estére jutott egy epizód, szeretném köszönetemet kifejezni a két sofőrnek, hogy ilyen jól viselték a bebaszott ittas társasaságot. 

S még egy különdíj, a kedvességi: ez pedig a közppontban található közért teljes személyzetének jár, akik angyali türelemmel és ultra kedvesen kezelték a fesztiválozók rohamát.

És itt érkeztünk el a Nagy Fishing Sejtéshez: miért ennyire jó ez... Felteszem, benne van az, hogy a fesztivált zenészek szervezik, ami garantálja azt, hogy tudják, mi kell a többi zenésznek, emiatt ez utóbbiak is szívesen járnak ide. A másik, amiért a többi zenészek szívesen járnak ide, az a közönség, és ezt nagyjából minden egyes koncerten közzé is tették. Nemrég jártunk az Arénában egy külföldi formáció koncertjén, amin legalább 15-ször hangzott el, hogy "beautiful people of Budapest", ami az elsőnél még kedves, a másodiknál már kényszeredett a mosoly, a 15-diknél már tudod, hogy mindenhol ezt mondják, csak a városnevet cserélik ki. Orfűn ez nem így van. Ott egyszer csak, a pillanat mámorában kiszakad a zenészekből a fesztivál és a fesztiválozók dicsérete. A Fishingen valahogy mindenki összetartozik, pedig ennél heterogénebb korelosztású fesztiválon még nem jártam. Itt a csecsemőtől kezdve a nyugdíjasig minden korosztály képviselteti magát – és mindenki remekül elvan mindenkivel. Ha valaki koncert közben rálép a lábadra – kevés kivétellel – ötször bocsánatot kér, és nem látsz sem szemetet, sem biztonsági őrt, a kettőt együtt meg soha. Van egyfajta Fishing-életérzés, ami áll a szabadságból, a belső kontrollból, a  zene és a zenekarok maximális szeretetéből, a helyhez és a hagyományaihoz történő ragaszkodásból, a biztonság és a kultúra érzetéből meg sok minden másból. Számít a tó, a színpad a vízen, a táj gyönyörűsége, az, hogy az egész környéknek van valami letűnt korszakot idéző bája – de persze a zene a lényeg, és a koncerteken menetrend szerintjön egy flash, ami az egekbe emel. Volt itt tavaly olyan híres előadó, aki migránsozott és buzizott egy jó ízűt – idén már nem volt itt. Kérdés, hogy az a zenekar, amelynek a frontembere idén a  közönséget cinkelte, vajon jön-e jövőre, de biztos... Voltak lopások, voltak kivagyi, kigyúrt, napszemcsis csókák  – hitványak mindenhol akadnak, az arány a fontos, és Orfűn eddig mindig a jó emberek javára billent a mérleg. Ide az jön, aki kifejezetten ezt akarja, és nem fesztiválos szelfikre gyúr. Valójában úgy lett trendi a Fishing, hogy nem az. És szeretnénk, ha ez így is maradna.

Szóval a fotón feltett kérdésre a válasz: jövőre!

 

Fishing on orfű

 

 

Szólj hozzá!


Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások már biztosan STRANDolnak

Azahriah, Halott Pénz, Beton.Hofi, Dzsúdló és mások...

Ha kicsit sűrítünk az időn, akkor azt mondhatjuk, hogy a Mikulás idén nemcsak csomagot/virgácsot (kinek érdemei szerint), hanem komoly bejelentést...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Beth Hart és a Pink Martini idén tuti eljönnek – teljes a VeszprémFest 2026-os programja

Tavaly a VeszprémFest közönsége két várva várt fellépőt is nélkülözni kényszerült: Beth Hart és a Pink Martini egyaránt lemondta koncertjét, komoly kihívás elé állítva a szervezőket. 2026 azonban kárpótol mindenkit: mindkét előadó ott lesz a fesztiválon, csakúgy, mint Juanes és a Kraftwerk.

Brian Hugh Warner, azaz Marilyn Manson kilenc év után visszatér Budapestre

A botrányokra és ikonikus vizuális világra épülő előadó legutóbb 2017-ben adott teltházas koncertet a Budapest Parkban, és akkor még senki sem gondolta, hogy közel egy évtizedig kell várni az újabb találkozásra. Most azonban visszatér: 2026. július 22-én ismét a Park színpadán áll majd.

A közönség nem tud élni a Demjén-musical nélkül

Valami egészen szokatlan történik az Erkel Színház körül: a jegypénztár előtt kígyózó sorok, több tízezer online vásárló néhány perc alatt, és olyan rendszerterhelés, amelyet korábban csak sportdöntők vagy világsztárok stadionturnéi okoztak. Mindez egy februárban induló musicalért, amely a Demjén Ferenc dalaira épülő...

Yamazaki, a véerfarkas – a különleges produkció háttere

Yamazaki, vagyis a VR-farkaskarakterrel fellépő Rakovics Benedek a hétvégén mutatja meg először a szélesebb magyar közönségnek különleges, japán ihletésű vizuális világát és modern pophangzását. A virtuális térből induló projekt már nemzetközi figyelmet is kapott, most következik a hazai megmérettetés.
Új koncertek