Vissza a pénzt! – Alaposan magára rántotta a látogatóit a Budapest Park

2020/04/16  ·   Programtörlés   ·  koncert.hu

Honnan is kezdjük... Talán onnan, hogy miközben egyre-másra jöttek a hírek, úgy a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban, mint a nagy külföldi zenekarok háza tájáról, a magyar koncerthelyszínek és fesztiválok zöme hallgatott.

Vissza a pént! – Alaposan magára rántotta a látogatóit a Budapest park

Nyilván, ez egy olyan helyzet, amit még senki nem élt át, nincs modell, nincs minta, bevált recept a baj kezelésére, ellenben van sok-sok vesztenivaló. Mármint pénzben. Azt azonban nem gondolták át a szervezők, hogy ha a pénzveszteség presztízsveszteséggel is jár, az mekkora problémát jelent majd. Mondjuk, pénzben... (Ezt persze még most sem tudjuk.)

Telt-múlt az idő, s például a tavasszal általában megnyíló helyek közül egyedül a Kobuci kert tájékoztatta korrekt módon a közönségét arról, hogy mi lesz az áprilisi kapunyitással. Megkérdeztünk egy másik szabadtéri szórakozóhelyet, először nyúlfarknyi, cserébe nem túl kedves választ kaptunk, majd amikor megértették, hogy semmi rosszat nem akarunk, pusztán az igencsak közelgő nyitás felől érdeklődünk, ígéretet kaptunk a válaszra, amely máig nem érkezett meg, viszont legalább a közönséget tájékoztatták a felületeiken. Félsiker. Sőt, teljesen az.

Aztán jött ez a tegnapi nyílt levél.

Az aláírók sokan voltak – s róluk most csaknem mindenki megfeledkezik, a Park viszi el a balhét. Annál is inkább, mert mostanra vagy több oldal is törölte a nyílt levelet az oldaláról, vagy sosem azonosultak annyira vele, hogy megosszák azt. Megjegyeznénk, hogy köztük akadnak nem kifejezetten profitorientált kisfesztiválok és nagy "koncertkombinátok" is, így egyszerűen nem értjük, mi volt az elképzelés, amelynek az lett a végeredménye, hogy egy kalap alá vették a közönségüket, és közölték velük egy darab doksiban, hogy nem annyira szeretnék visszautalni az eddig hozzájuk beérkezett pénzt, mert akkor csődbe mennek.
Ez egyébként bizonyos helyek esetében abszolút hihető. Például a színházaknál, amelyek amúgy is alulfinanszírozottak, a befogadó kapacitásuk végleges, és hiába kerül minden a büféjükben hatszor annyiba, mint egyébként, van egy, maximum két szünetük, amikor is az emberek fele amúgy sem áll be a kígyózó sorokba...
De itt vannak ezek a helyek, ahol több száz, sőt: ezer ember gyűlik össze, sok száz, sőt: ezer ember vesz jegyet, nem is kevés pénzért, hosszú órákon át fogyasztanak, helyenként 600 forintért árulják decijét az üvegével kb. 700 forintba kerülő bornak, és akkor még szerencséd van, hogy nem a kannás-szintűvel mérgeznek zsilliárdokért. Szóval, sokkal nagyobb a bevételük, mint mondjuk egy színházé – ugyanakkor sokkal nagyobb a kiadásuk is, ezt ne felejtsük el. De amíg egy színház inkább kulturális missziót teljesít, addig egy koncerthelyszín jól átgondolt üzleti vállalkozás (és ebben iszonyú sok munkájuk is van!), azért kevésről mondható el, hogy pusztán azért létezik, mert téged annyira szeret. (Egyébként a péktől sem azért veszed meg a kenyeret, mert úgy kel fel, hogy rád gondol...) A dolog természeténél fogva persze ez is benne van, de az élőzene-biznisz az elmúlt években pörgő üzletág lett, hogy mennyire jövedelmező, arról nincsenek korrekt adataink, amelyekre hivatkozhatnánk.
Ezt a témát a kommentelők közül elég sokan felhozták. Olyannyira elszabadultak az indulatok, hogy a nyílt levelet aláírók közül például a FEZEN és az Akvárium (a BP-os poszt alá kommentelt, a FB-oldala tetejére kitűzött bejegyzésben egy szó nem esik a jegyek visszaválthatóságáról) szükségét érezte egyfajta visszavonulásnak. Az előbb emlegetett Kobuci és a Barba Negra Track alá sem írta, ez utóbbi a HVG-nek meg is indokolta, miért, egy passzust idéznénk az interjúból:
"A jegyvásárlók, más néven a vendégeink. A Barba Negra a vendégeinek és a zenekaroknak köszönheti, hogy elérhetett oda, ahol jelenleg tart, amilyen szerepet betölt a könnyűzenei piacon. Véleményem szerint a jegyvásárlóknak mindenkor meg kell adni a döntési jogát. Nem tudhatjuk, hogy a vendégünknek egy több hónappal halasztott, változott időpont megfelel vagy sem. E mellett ne felejtsük el, hogy a vendégeink között hányan kerültek nagyon nehéz helyzetbe az elmúlt hetekben. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy nekik igen is szükségük lehet akár néhány belépő árára."
Szóval, lehet, hogy jó ötletnek tűnt ez az egész nyílt levél-ügy, de a kommunikációja finoman szólva nem volt átgondolt, és mára már vitathatatlan, hogy balul sült el, és a Budapest Park nemhogy támogatást, de jelentős presztízsveszteséget könyvelhet el – legalábbis a kommentek pillanatnyi állása szerint, mert többségben vannak azok, akik felháborodtak, hogy a helyszínek ki akarják venni a kezükből a saját pénzük feletti döntés jogát.
Ma reggelre a Park közölte, hogy az április 23. és május 16. közé tervezett koncertjeiket elhalasztják, és felvázolták azon elképzelésüket, mely szerint: 1. lécci, ne kérd vissza a megváltott jegyed árát, kapsz helyette egy utalványt, amit beválthatsz egy későbbi koncertre, 2. vagy adományozhatod a Parknak is (istenbizi a felét a zenészek kapják), 3. s ha meg egyik sem jó, add el a jegyed. Ez utóbbi módszert is alkalmazza például az Everness.
Mostanra már dühös emberek gyülekezete lett a BP érintett posztjai alatti kommentfolyam, s páran már a pert, sőt: pertársulásokat emlegetnek.
A Budapest Park évek óta olyan felhozatallal rukkol elő, amiért csak összetehetjük a kezünket. Egy évekkel ezelőtti sajtótájékoztatón el is hangzott, hogy azokra a nevekre utaznak, akiket pl. a Sziget is behúzna a line up-jába, csak éppen abban a sávban nem érnek rá. Nem vitás, hogy a szakmai munkájuk elismerésre méltó, és számos nagy pillanatot köszönhetünk nekik. (Ezt mérlegelik majd a jegyvásárlóik.)
Éppen ezért nem értjük, mi történhetett a kommunikációs fronton, de nem csak velük, hanem a többi, sokáig vagy máig hallgató rendezvénnyel, akik közül párnak csak eme nyílt levél aláírására futotta, ami a tájékoztatást illeti.
Mert emlékezzünk vissza Szűcs Mihály (Barba Negra Track) fentebb idézett szavaira:
"A Barba Negra a vendégeinek és a zenekaroknak köszönheti, hogy elérhetett oda, ahol jelenleg tart, amilyen szerepet betölt a könnyűzenei piacon."

Ez nem helyszín-specifikus megállapítás: MINDENKIRE érvényes. Az eljárás azonban, amit a közönséggel való párbeszédre vagy a párbeszéd teljes hiányára választottak, nem ezt tükrözi. Nagyon nagy lenne a kár, hogyha az átgondolatlan döntések oda vezetnének, amit az egyik kommentelő leírt: valami olyasmi volt, hogy ha nem adják vissza a pénzét, akkor hosszú időre OFF-olja a koncerteket... Mindannyiunk érdeke, hogy amikor elmúlik ez a veszély (bárcsak valaki meg tudná mondani, melyik ez a pont és mi kell ehhez...), akkor egy olyan közönséggel álljanak szembe a helyszínek – és főleg a zenészek, akiket annak idején otthagytak a küzdőtéren.

Apropó: zenészek. Nem tudjuk, nekik mi a véleményük erről az egészről, ahogy néztük, egyedül a Ladánybene lájkolta a nyílt leveles izét – de nem olvastuk az összes kommentet. Rengeteg zenekar került parkolópályára, és nem tudjuk, meddig van pénzük a parkolójegyre. De akár az életben tartáshoz, akár az újraélesztéshez egy dolog nélkülözhetetlen: a közönség. Az a közönség, akik az égbe is emelhetnek és a földbe is taposhatnak, attól függően, hogyan bánnak velük. Ha puszta pénzautomataként, akkor nyilván nem az előbbi fog érvényesülni, ettől viszont mindannyiunkat mentsen meg az ég, mert – átböngészve az aláírók posztja alatti hozzászólásokat – nem egy komment szól arról, hogy soha többet nem vesznek elővételes jegyet magyar szervezőtől.

Békeidőben és krízis idején is úgy kell bánni a közönséggel, ahogy azt fentebb kétszer is leírtuk, mert ha valamire jó ez az egész pandémia (semmire, vazze'...), akkor az az, hogy mindenki rájöhet arra, kinek mit köszönhet, kit miért és mire kell becsülni. Vagy, ha nem is kell, de eléggé szükséges... A hiány nagy tanító... (Félénken a magasba emelnénk a kezünket mi is, hogy itt vagyunk, és azt szeretnénk, ha a helyszíneknek kicsit változna a "hozzánk állása" a restart után.)

És még egy nagyon fontos dolog: ha kérünk valamit, akkor azt nem csoportosan tesszük, egymás háta mögé bújva, előretolva egy valakit, hanem – ismerve a célközönségünket – a saját nyelvükön szólítjuk meg a saját követőinket, és csak annyit várunk el tőlünk, amire képesek – hiszen ismerjük őket.

Drukkolunk mindenkinek: a helyszíneknek, a szervezőknek, a zenészeknek – és a közönségnek is, hogy mire ez véget ér, ne veszítsük el egymást. Ez utóbbiaktól annyit kérünk, várják ki a dolog végét, ne hozzanak végleges és végletes döntéseket: nem eszik olyan forrón ezt a kását, nyilván levonják a szervezők a tanulságot mindebből, és alakítanak az elképzeléseiken, most tanuljuk mindannyian, mit lehet és mit nem, hibázni ér.

És ha segíthetünk bármivel: itt van egy külföldi példa, hogy kell ezt jól csinálni, ellenőrzésként meg lehet nézni a posztjuk alatti kommenteket, mert egészen más képet mutatnak, mint az a magyar esetben tapasztalható.

 

Fotó: Pohoda/FB

 

 

 

koronavírus-járvány, programtörlések, Budapest Park, jegyvisszaváltás

 

 

Szólj hozzá!


A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A Bujtor István Filmfesztivál is elköltözik

A héten ez már a második költözködős-fesztiválos hírünk, a másik a cikk végén. Másfél évtized után Balatonszemesről Keszthelyre teszi át...
 
Koncert naptár
Töltsd fel az oldalrakoncerted, helyszíned, zenekarod

Loreena McKennitt ismét elhozza Budapestre a kelta zene varázslatos világát

A többszörösen díjazott kanadai énekesnő és dalszerző – 2004-ben megkapta a Kanada Rendjét, és 2013-ban Franciaország Nemzeti Művészetek és Levéltárak Lovagja lett – 2024-ben 24 állomásos tavaszi európai turnéja keretén belül Budapestre is ellátogat, március 24-én érkezik az MVM Dome-ba.

Koncz Zsuzsa az Arénában: Jelbeszéd 2.0

Az énekesnő tizennegyedszer lép a Sportaréna színpadára, legutóbb tavaly adott ott koncertet – április 13-án a közelmúltban készült Koncz Zsuzsa-albumok, így a Tündérország, a Vadvilág és a Szabadnak születtél dalai csendülnek fel a Jelbeszéd 2.0 elnevezésű koncert égisze alatt.

Az Oasis debütáló lemezét hozza el Liam Gallagher a Szigetre

Újabb fellépőket jelentett be a Sziget. A most közzétett majd' 50 előadó között szerepel Liam Gallagher, generációjának egyik legsokszínűbb és legsikeresebb előadója, az idénre új albumot is ígérő Halsey, a 8 Grammy-t birtokló Skrillex, a 21. század egyik legkiemelkedőbb pop’n’soul énekesnője, Janelle Monáe, az idei Brit...

Kalóztól kongáig: öt jó koncert a közelgő Budapest Ritmo fesztiválon

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmo idén is igazi zene csemegékkel szolgál. A már bemutatott fellépőkön kívül – link a cikk végén – további ajánlatokat teszünk régi/új izgalmas előadók felfedezésére.
Új koncertek