"A helyzet napról napra változik. Amikor azt hiszed, hogy összeraktad a képet, történik valami, és a puzzle darabjai újra szanaszét szóródnak” – fogalmazott egy promóter az NME-nek a koronavírus-járvány a zeneiparra gyakorolt hatásáról. A legnagyobb kérdés az élőzene szempontjából most az, hogy a nyári fesztiválszezont hogyan érinti majd a járvány. Ráadásul a fesztiválokra minden más élőzenei eseménynél inkább jellemző, hogy más iparágakban is komoly hatásuk van, tehát a turizmust, a vendéglátóipart stb. is jelentősen érintené, ha még nyárra sem csengene le a járvány, és le kellene mondani a nagy eseményeket. További bizonytalanságot okoz, hogy a zeneipari szempontból nagyon fontos Egyesült Államokban a hatóságok megkésve reagálnak a járványra, és központi intézkedések hiányában az előadóknak maguknak kell dönteni arról, megtartják-e a turnéjukat.
24.hu: A Glastonbury még kitart
Az egyedi koncert- és turnélemondásokon túlmutat, és e sorok írásakor a legfrissebb és eddigi legnagyobb horderejű hír, hogy a globális élőzenei ipar két legnagyobb promoter cége, a Live Nation és az AEG, valamint több, a legnagyobb sztárokkal dolgozó booking ügynökség közösen jelentette be, hogy március végéig minden nagyobb turnét felfüggesztenek.
"Ennek az ágazatnak ott vannak a portásai és a pultosai, akiknek azonnal megszűnt a munkája – reméljük, csak átmenetileg." Szűcs Mihály, Barba Negra
A Forbesnak nyilatkozó szakértők 5 milliárd dollárra teszik azt a veszteséget, amit a járvány miatt elszenvedhet az élőzenei iparág. Az elemzők egyetértenek abban, hogy mindez különösen a kisebb koncertszervező cégeket, illetve másik oldalról a kisebb helyszíneket fogja érzékenyen érinteni, hiszen nekik nincsenek olyan pénzügyi tartalékaik, mint az óriáscégeknek. Azt, hogy milyen veszteségek érhetik az iparágat, jól mutatja, hogy a legismertebb showcase fesztivál, az austini SXSW a munkatársainak egyharmadát volt kénytelen elbocsátani azután, hogy lemondták az idei, márciusra tervezett eseményt.
"Figyelmesnek kell lennünk egymással és segítséget nyújtani annak, aki gyengébb lábakon áll – és emiatt kilátástalan helyzetbe kerülne. Ilyenkor nem az a fontos ki a nagyobb helyszín, fesztivál vagy zenekar. A sikeresség fontos, persze, de ma szerintem a segítségnyújtás és az együttgondolkodás a legfontosabb." Szűcs Mihály, Barba Negra
A negatív hatásokat ráadásul a biztosítások sem igazán enyhítik. Ugyan itt sokféle szerződés létezik, de a Rolling Stone összefoglalója szerint a legjellemzőbb az, hogy csak akkor számíthat a biztosítójára az előadó, ha ő maga betegszik meg; ha a rajongóinak egészségéért aggódva mondja le a turnét, akkor nem. Mi több, a lap látott olyan, idén aláírt biztosítási szerződést, amely kifejezetten nevesíti, hogy a koronavírus-járvány miatti lemondások esetén nem fizet a biztosító.
"Viszont vannak olyanok is, akik még a pályájuk elején tartanak, vagy éppen most van lemezbemutatójuk, klippremierjük, turnéjuk, s arra számítottak, hogy most megtérül az elmúlt 1-1,5 év munkája – ez most teljesen összeomlott." Szűcs Mihály, Barba Negra
A Rolling Stone egy másik cikkében egy turnézásból élő zenész, Caleb Caudle részletezi azt, hogy hogyan veszélyezteti a megélhetését a járvány. Jóval többről van szó, mint hogy az a gázsi, amire márciusban számított (amikorra a turnéját szervezte), később jön majd be. Caleb Caudle a turnét ugyanis az új album megjelenéséhez időzítette, és hét-nyolc hónapja tervezi az egészet. Az egy dolog, hogy már kifizette a merch legyártását (ezt remélhetőleg később még el tudja adni), de saját pénzéből finanszírozta a sajtóst, a rádiós promóciót – és minden úgy van időzítve, hogy a lemez megjelenésekor, a turné kezdetekor érje el a csúcspontját. A dolgok már beindultak, a részleteket összeegyeztették, most már nem mondhatja azt, hogy “jó, akkor ezt inkább néhány hónap múlva csináljuk meg”.
Tóth Gabi: A mi munkánk konkrétan 1 nap alatt szűnt meg
Összefoglalva: a turnézásból élő zenészek minden mozdítható pénzüket kiadják, lekötik a turné előtt, és ez a befektetés a turné alatt térül meg. arra buzdítja a zenerajongókat, hogy most vásároljanak lemezt, pólókat (“még ha nincs is szükséged rájuk”), különben kedvenc zenészük nem tudja fizetni a számláit, és akár a lakását is elveszítheti.
A Magyar Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége nyilvánosságra hozott állásfoglalásai hangsúlyozzák, hogy “a rendezvényeken fokozott higiéniai, takarítási intézkedéseket, kézfertőtlenítő automaták kihelyezését javasoljuk.” A szervezet részletesen foglalkozik azzal, hogy “a vis maior alkalmazhatóságához” – amire vonatkozóan a legtöbb kérdést kapják – a következő feltételeknek kell teljesülnie:
- az a szerződéskötés időpontjában előre nem lehet látható
- az eseménynek (jog- szerződésszegés okának) az „ellenőrzési körén kívül esőnek” kell lennie,
- és nem elvárható, hogy azt elkerüljük, vagy a kárt elhárítsuk.”
A szervezet azt írja:
“Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a koronavírus járvány vitán felül olyan ok, körülmény, amely alkalmas lehet vis maior elbírálásra, viszont annak 3-4 hónapos terjedését követően, a jelen helyzetben, mikor nemzetközi példákból jól látható, hogy ha felüti a fejét, akkor milyen korlátozásokra lehet számítani, kérdéses, hogy a ’szerződéskötés időpontjában előre nem láthatóság’ megállja-e a helyét vagy sem. Ezért a jövőben kötendő szerződésekben fontosnak tartjuk az elállás és elszámolás szabályait már most erre a járványra és esetleges hatásaira is figyelemmel megalkotni! Másrészt javasoljuk, hogy Tagjaink nézzék meg az élő biztosítási szerződéseiket, mert a járvány miatti elállás vélhetően nem felelősségbiztosítási ok, vagy a biztosítót vis maior mentesülés illeti, amely eredményként a tagok jóval körültek”.
A Magyar Fesztivál Szövetség azt közölte, hogy “elsődleges feladatának tekinti a tájékoztatást és az érdekegyeztető közvetítést”, például képviselik a szakmát “a témában heti rendszerességgel ülésező, országos szakmai szervezetek képviselőit tömörítő munkacsoport egyeztetéseken”. Továbbá adatszolgáltatásra kérik az iparági szereplőket.
Csakúgy, mint az NKA:
Felmérik, mekkora kár érte/éri a magyar könnyűzenét – töltsd ki a kérdővet, ha érintett vagy!
A Ne válts vissza jegyet mozgalom, ami ebből, az általunk is megosztott posztból indul ki, szívmelengető kezdeményezés, csak ott ütközik problémába, hogy sokan a jegyvásárlók közül is nehéz helyzetbe kerültek a tiltások kihirdetését követően, vagy majd ez után fognak, amikor kiterjesztik azt. Párezer forintos jeggyel viszonylag könnyebben jótékonykodik az ember, de sokan vannak, akik 10 ezer forint feletti összeget költöttek színház- vagy mozijegyre. Itt is érvényesül az elv: mindenki maga érzi/tudja a lehetőségei határát, nincs mindenkire érvényes szabály! Korrekt az a felvetés is, hogy aki igénybe veszi a streamelt konceteket, előadásokat, az utaljon valamit kvázi belépőjegyként. Ugyanaz érvényes erre, mint előbb.
Valamit azonban látni kell: nem a koncert/színházlátogatók fogják összedobni ezt az ötmilliárdot ( ami jó, ha ennyi marad). A zeneipar szereplőinek is félre kell tennie a konkurenciaharcot, a különböző érdekek mentén kialakult ellentéteket – és ahogy a már többször idézett Szűcs Mihály is mondta: "most mindenki tartson össze". Annak is itt van az ideje, hogy a súlyos állami milliókkal kitömött előadók most tegyenek valamit a köz érdekében. És persze annak is – tisztelet a kivételnek, és szerencsére jó sokan vannak –, hogy a szakma – beengedő embertől a pult árait meghatározó üzemeltetőtől a zenészig – is rájöjjön arra, milyen fontosak a küzdőteret megtöltő emberek, hogy nem csak egy massza, akiket estéről estére jól le lehet nyúlni, akiknek mindegy, mit tolunk az arcába.
Sok élű dolog ez, de a központi "él" erős és határozott: az élőzene fontos, az élőzene adja a szívünk dobbanásának ütemét, élőzene nélkül mit érünk mi...
koronavírus-járvány, törölt koncertek, Covid 19, veszélyhelyzet, zeneipar, élőzene, veszteség
Szólj hozzá!